Industrialiseringen
Det här läromaterialet handlar om industrialiseringen i Örebro län och fokuserar på tidsperioden 1850–1945. Syftet är att väcka tankar och skapa diskussion kring en central fråga: var industrialiseringen bra eller dålig för människan? Med hjälp av bilder, föremål, berättelser och miljöer får eleverna reflektera kring frågan utifrån olika lokala exempel som presenteras i materialet.
Syfte och målgrupp
Materialet riktar sig till gymnasiekurser i historia.
Syftet är att träna elevernas förmåga att:
- använda historiskt källmaterial
- analysera och reflektera kring samhällsförändringar
- tillämpa historiska begrepp
- diskutera hållbar utveckling (socialt, ekologiskt, ekonomiskt och kulturellt)
Kopplingar till läroplanen, lgr 22
Centralt innehåll (Historia 1b):
- Konsekvenser av industrialisering och demokratisering, till exempel när
det gäller resursfördelning, miljö, mänskliga rättigheter och jämställdhet. - Centrala globala förändringsprocesser och händelser, till exempel jordbrukets
utveckling, teknisk utveckling, förändrat resursutnyttjande, migration,
kolonialism och frigörelse, folkmord, konflikter och internationellt
samarbete. Långa historiska linjer med fokus på levnadsvillkor och makt. - Exempel på samband mellan skeenden i det förflutna och nutida förhållan
den med relevans för framtiden. - Tillämpning av historiska begrepp på olika historiska frågeställningar i
relation till det historiska innehållet. Hur begreppen aktör och struktur,
orsak och konsekvens samt kontinuitet och förändring kan användas för
att beskriva och förklara historiska förhållanden och förändringsprocesser. - Tolkning, granskning och värdering av historiska källor, till exempel
arkivmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av frågor
kopplade till delar av det historiska innehållet.
Digitalt skolmaterial
Materialet består av en lärarhandledning och två elevhäften med olika uppgifter.
